COM FER-HO?

DIFERENTS PROPOSTES CURRICULARS

  • El Raid com a PROJECTE INTERDISCIPLINAR O CRÈDIT DE SÍNTESI. 

Aprendre a organitzar un Raid pot ser un projecte molt motivador pels nostres alumnes, a més  de ser una font per generar aprenentatges de caire competencial molt gran. Implicar els alumnes en la gestió i organització de tots els aspectes del Raid ens permetrà treballar diferents continguts i  disciplines d'altres àrees i alhora de la mateixa Educació Física. Organitzant un Raid podem desenvolupar la pràctica totalitat de Competències Bàsiques, perquè podem fer que els nostres alumnes aprenguin continguts de coneixement del medi (com per exemple l'ús i interpretació de mapes, corbes de nivell...), però alhora també desenvolupar la Competència digital, mitjançant la utilització de fulls de càlcul, aplicacions mòbil, ús de dispositius amb GPS (transdisciplinarietat). Però també dins de la mateixa EF, ja que a Cicle Superior de Primària i a  Secundària podem treballem continguts de Condició Física i Salut, conjuntament amb les activitats al Medi Natural. (Interdisciplinarietat).


Exemples:
Els esports d'aventura.  Un exemple de projecte del CPEE Ventijol de Blanes.
Montserrat Travessa de Cultura Un exemple de Crèdit de Síntesi d'activitats físiques en el medi natural amb alumnes de 4t d'ESO de IES La Jonquera


  • El Raid com a UNITAT DE PROGRAMACIÓ. 
On a cada sessió es pot treballar, aprendre o practicar un esport dels que hi ha a un Raid, i acabar la UP fent un Raid dins del propi entorn escolar. Podem mantenir  igualment un treball de caire Interdisciplinar.

  • EL Raid com a ACTIVITAT EN EL MEDI NATURAL. Sortida,  excursió o colònies.

Aprofitar les colònies o les sortides d'un o diferents dies per practicar els esports que difícilment podem fer a l'escola i en lloc de fer-ho com un tastet d'activitats diverses, fer el Raid envoltats de natura.
També es pot contractar una empresa com LAPICA , que estan especialitzats en aquest tipus d'esdeveniments,  i deixar que ells ens organitzin tota l'activitat.

  • El Raid  com a TROBADA entre diferents centres, del mateix nivell educatiu o també Primària i Secundària del mateix centre.

Podem reconduir les trobades esportives entre diferents centres en un Raid on participin equips d'escoles diferents. També podem posar en contacte a mestres i professors d'EF  de Primària i Secundària per organitzar conjuntament el Raid, on per exemple els alumnes de Secundària siguin els gestors de l'activitat i els més petits, els de Primària participin com a esportistes.


Exemples:
El Raid Intercicles  El Raid Intercicles és un esdeveniment educatiu que consisteix en una competició esportiva multidisciplinar entre els alumnes que cursen el Cicle formatiu de Grau Mitjà de Conducció d'Activitats Físiques esportives al Medi Natural.

El Raid Interescolar 2014 Un Raid organitzat pels alumnes del IES Daniel Blanxart d'Olesa, on participen els alumnes de 6è de Primària de les 3 escoles del poble.


COM ORGANITZAR UN RAID?

Un cop hem decidit la proposta de treball que volem fer, primer de tot ens hem de preguntar:
  1. De quins espais disposem? En el mateix centre, espais propers, parcs, bosc, platja, ...
  2. Quins materials o recursos podem fer servir? Propis del centre o de préstec, quins poden aportar els mateixos alumnes.
  3. Quines habilitats, coneixements, inquietuds o interesos tenen els nostres alumnes? quines pràctiques esportives o físiques dominen i  els agradaria poder practicar? Quins coneixements previs tenen els alumnes que participaran en el raid com a corredors o organitzadors?
  4. Quin és el nostre pressupost econòmic?
  5. Qui ens pot ajudar? Qui pot col·laborar amb nosaltres? Ho podem fer conjuntament amb algun altre centre?
  6. Quines activitats soc capaç d'organitzar de forma segura i controlada?
  7. Quin tipus de valoració o sistema de puntuació podem fer servir, per tal de poder comunicar als nostres alumnes el resultat del seu treball col·laboratiu. L'avaluació i valoració dels resultats, dependrà del caire que  volguem donar al Raid, és a dir,  quins valors volem transmetre: Cooperació vs. Competició.


Com ho hem fet nosaltres?: Aspectes metodològics i organitzatius:


  • Hem incorporat l'ús de les TAC, com per exemple el mòbil o les tauletes, les Google Apps (fulls de càlcul on poden treballar simultàniament diferents usuaris alhora) per tal de facilitar el control i seguiment del Raid, però sobretot per tal de desenvolupar la Competència Digital i la Matemàtica entre els nostres alumnes. Emprar programes i aplicacions gratuïtes, per a dispositius mòbils com el Strava o l' Instagram, pretén orientar els alumnes en la utilització educativa d'aquests, és a dir aprendre que són també un bon mitjà per aprendre! 


  • Implicar els alumnes en la gestió i l'organització de l'activitat, ens sembla que ha de ser un objectiu important d'aquesta formació: Competència Aprendre a Aprendre i Autonomia i Iniciativa personal.


  • Conèixer l'entorn, les pròpies capacitats i ser capaç de treballar en equip, ens facilitarà la tasca d'aplicar aquesta formació al nostre entorn escolar. Cal cercar sinergies amb altres mestres del propi centre i d'altres centres, amb perfils professionals i aptituds diverses, que enriquiran el nostre grup. Competència d'Autonomia i Iniciativa personal, Aprendre a Aprendre i Social i ciutadana.


  • També cal ser capaç d'escoltar els interessos i motivacions dels nostres alumnes i poder-hi donar resposta. Coneixement i interacció amb el món físic.


  • Treballar en petites comissions de 4 o 5 alumnes que s'encarreguin de diferents aspectes organitzatius i de gestió del Raid. Competència d'Aprendre a Aprendre.


  • Cada grup elaborarà una petita xerrada amb suport digital o audiovisual per tal d'explicar als altres companys  el treball que s'ha fet dins de cada comissió  i també el que s'ha après. Competència comunicativa, linguística i audiovisual


  • Competència artística i cultural: Elaborar un logo del Raid o un cartell de promoció d'aquest.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada